sهر
چند مدتي گزشته از حادث روبوده شدن چند ديپلمات ايراني وهر چند
ما مرديديم از سرنوشت اين عزيزان ولي با توجه به صحبتهاي مستدل
متاسفانه اين عزيزان احتمال در كنار ما ديگر نيستند اگر هستند كه بسا
جاي بسيار خوشحالي واگر به ديار دوست پر كشيدهاند سلام ما بر شما
.اين هفته متعلق به افرادي اسماني اناني كه از خود مي گزرند زياد
نگزشته از 17مرداد روز خبرنگار زياد نگزشته از
شهادت جمعي
بهترين هاي اين سر زمين احساس مي كنم خبر نگاران چون از خودشون
گزشتند پس ديگه منتظر خطرند منتظر يه اتفاقا خبر
نگارها ادمهايي نيستند كه هيچ وقت بشينن اونها مثل كوه ايستادن
در مصيبت ها در ماتمها در اعضا ها ميشه گفت به قول خودمون هيچ
وقت كم نمي ارن چون رسالتي بزرگ دارن اميدواريم تقديم اين
هفته به قشر خبر نگار وهمه شهداي
خبر نگار موجب خوشنودي قلب مادران اين
شهدا بشه اين هفته تقديم مي كنيم
به پدر يكه در فراق ديدارفرزند بال كشيد ومادرش كه ديگر در كنار ما
نيست
به خانواده عكاس
شهيد
:
<<
كاظم اخوان>>
کاظم
اخوان" در سال
1338در
خانوادهای مذهبی در یکی از محلات قدیمی اطراف حرم در
مشهد مقدس
متولد شد. به دلیل تقارن با میلاد
امام کاظم (ع)، نام
کاظم
را برای او برگزیدند، پدرش از خادمان
بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)
بود و بعد از سالها انتظار که همچون پیر کنعان در فراق یوسف گمگشته خود
چشم به راه بود، پس از 12 سال رنج ومحنت بی خبری از فرزند نقاب در
خاک کشید
و با اندوه و حسرت دیدار جوان خود در دل خاک سرد جای گرفت. مادرش صدیقه
حائریزاده؛ معلم بود.
کاظم
تحصیلات ابتدائی و متوسطه را با اخذ دو دیپلم طبیعی و ریاضی در زادگاه
خود به پایان رسانید او در طی دوران تحصیل به ورزش نیز اهتمام داشت و
در مسابقات کشتی آموزشگاه های استان صاحب عنوان شد.
علاوه بر تحصیل و ورزش، هر گاه فرصتی مییافت در کنار پدرش در خدمت به
زائران امام هشتم میکوشید، خاندان
اخوان
این افتخار را داشتد که نسل
اندر نسل از
خادمان حرم امام رضا(ع)
باشند. با آغاز حرکت شکوهمند
انقلاب اسلامی به صف انقلابیون پیوست و در کلیه راهپیمائیها حضور فعال
داشت.
وی پس از پیروزی انقلاب همچنان شور و نشاط انقلابی خود را حفظ کرد و در
سنگرهای مختلف به خدمت پرداخت. سال 59گلچین روزگار مادرش را با خود برد
و روح وجانش را عمیقا" متاءثر ساخت.
با آغاز جنگ تحمیلی آرام وقرار نداشت لذا سریع خود را از مشهد به اهواز
رسانید و به ستاد جنگهای نامنظم پیوست و با حضور در این گروه که نقش
بسیار ارزنده ای در دفاع از میهن اسلامی داشت؛ در کنار
شهید
چمران در
بیش از
70عملیات و نبرد خطر ناک با دوربین عکاسی و فیلمبرداری در
گرماگرم نبرد حضور مییابد. او در بیشتر ماموریتهای جنگی در کنار دکتر
چمران بود و ارتباط بسیار صمیمی با او داشت و شدیداً مورد توجهاش قرار
گرفت. در نبرد همیشه پیشتاز بود، علاوه بر اسلحه وسائل دوربین عکاسی و
فیلم برداری را نیز با خود حمل میکرد، در هریک از خطوط، هنگامی که
ارتباط قطع میشد او بود که به دلیل
شهامت
و
ورزیدگی
به سرعت ارتباط را
برقرار میکرد در سختترین شرایط جنگی حتی در شرایطی که انتظار شکست
میرفت او بود که با قاطعیت و اطمینان دیگران را دلداری میداد، آرامش
و متانت او در کارها اطمینان خاطر ایجاد میکرد، در هر فضائی قرار
میگرفت شادی را بر آن فضا حاکم میکرد، حتی در اولین برخورد فکر
میکردی که گوئی سالهاست او را میشناسی و میتوانی به او تکیه کنی و
مشتاق دیدار دوباره او بودی.
او یک رزمنده
بسیجی
هنرمند است که هنر عکاسی در وی با جنگ متولد میشود
و با تشویق و تحسین
شهید
چمران و عشق و ایمان به ثبت لحظات ناب ایثار
رشد میکند و تبلور می یابد و تبدیل به یکی از پدیده های عکاسی جنگ می
شود.
دفاع مقدس مجموعه ای از تفکر، اندیشه، عمل، استعدادها و مسؤولیت هاست
که هرکس بنا بر این نقش بعدی از آن را پذیرا شده است و برخی در این
پهنه گسترده مسؤولیتی مضاعف دارند. یک عکس و ثبت آن در اذهان گویاتر از
صدها کلام و چندین مجلد است
اخوان
آنچنان در عمق زوایای حرکتی جنگ حضور
داشت که برای ثبت حادثهای که کمتر از یک لحظه و شاید تنها برای یک بار
در طول تاریخ اتفاق می افتد. از هنرش بهره جسته است، بدیهی است حضور در
عرصههای نبرد نیاز به جسارت، تیزهوشی، مهارت و علاقه دارد. وی در طول
یکسال و نیم زندگی مداوم در جبهه ها موفق شد صحنه هایی بدیع و استثنایی
را به تصویر بکشد تا به بینندهای در سالهای بعد ارائه دهد تا نسل
آینده ببینند و بدانند آنچه را که سالها پیش اتفاق افتاده واین رسالتی
است بزرگ که یک
خبرنگار باید بدان همت گمارد. او مسؤولیت خود را خوب
میشناسد، ثبت تصویر ایثارها و فداکاریهای شیران عرصه پیکار در برابر
دشمن زبون، زنده نگه داشتن حماسههاست و میتواند به زندگی ملت در
آینده طراوت ببخشد در عین حال که در صف حسینیان حضور دارد وظیفه زینب
گونه خود را به نحو احسن انجام میدهد، باید خون سرخ رزمندگان را برای
همیشه در تاریخ ثبت کند تا نشانه ای باشد از ایمان آنان که اسماعیلوار
گردن به حکم الله نهاده و زخم تیغ را به جان خریده و سرخی خون اوست که
باید روحها را به آتش بکشد و یادگاری ابدی در تاریخ باشد. آری جنگی را
که کاظم عکاسی کرد با همه جنگها متفاوت بود. براستی چقدر در حفظ
ارزشهای دفاع مقدس تلاش کرده ایم و موفق بوده ایم؟
با نگاهی به
عکسهای
اخوان میتوان دریافت، سری پرشور او را در تهیه
عکسها یاری کرده با ایمان و علاقه به مهارت و تخصص رسیده و با جاودانه
نمودن وقایع خاص جنگ مضامین،حماسه، جوشش خون رزمندگان، ایثارها، مرگ و
اسارت دشمن، ویرانی، آوارگی، بحرانها و… در آثارش متجلی شده اند. عکسها
بیانگر عشقی سرشار است. نگاه او تنها نگاه یک عکاس نیست و به عنوان یک
رزمنده ازمنظری متعالی مشاهدهگر وقایع بود و همین نگاه به عکسهای او
خیرهکنندگی خاصی بخشیده است. خاطرههای جانبازی و ایثارگریها و
شهامتهای خود وی نیز همواره زبانزد همرزمانش بود، دوستانش او را رزمنده
عکاس می نامیدند.
در نمایشگاه بزرگ عکس به
مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، که درموزه هنرهای معاصر
برگزار شد و در آن ۷۵
عکاس حرفه ای و آماتور شرکت داشتند، بنا به آرای بازدیدکنندگان به خاطر
صمیمیت و ویژگیهای خاص و تأثیرگذار در ثبت صحنه های بدیع و استثنایی،
اخوان
مقام اول را کسب کرد. همچنین تعدادی از کارهایش در ویژه نامه منتشر شده
توسط ستاد تبلیغات جنگ در ۲۲
بهمن ۱۳۶۱
که حاصل کار عکاسان حرفه ای جنگ بود چاپ شد و در این میان یکی از
عکسهای استثنایی گرفته شده توسط او به عنوان طرح روی جلد آن انتخاب
شد، اما اینکه چرا در طول بیست سال گذشته حداقل بنیاد حفظ آثار و
ارزشهای دفاع مقدس از کارهای ارزنده این
خبرنگار
در بند استفاده نکرده
است ذهن علاقهمندان آثار و ارزشهای دوران دفاع مقدس را مکدر می کند.
اخوان
پس از ثبت لحظات تاریخی و حساس فتح خرمشهر درتیرماه ۱۳۶۱
بعد از حمله گسترده زمینی، دریایی، هوایی رژیم صهیونیستی به همراه یک
هیأت دیپلماتیک
داوطلبانه
عازم
لبنان
میشود، علیرغم اینکه برخی از
دوستانش باتوجه به محاصره بیروت و شرایط خاص یک کشور اشغال شده به او
توصیه می کنند از چنین سفر خطرناکی صرف نظر کند، اما تاب نمیآورد
و
راهی لبنان می شود با علم به اینکه میداند ممکن است این سفر مرگ و
اسارت را به در پی داشته باشد.
حضور مداوم در جبهههای نبرد از یک سو و تحت تعلیمات فکری
شهید
چمران قرارگرفتن از سوی دیگر عارفی سلحشور از وی ساخته بود، که از
خطرات در راه نهراسد، این بار میخواست با دوربینش اشغالگران
صهیونیست
رانشانه برود و با به تصویرکشیدن مقاومت مردم فلسطین و لبنان، چهره
جنایت پیشگان اسرائیلی نژادپرست را بیش از پیش برای جهانیان رسوا سازد،
اما قبل از ورود به بیروت در پست بازرسی نیروهای
فالانژ
وابسته به صهیونیستها در ۱۴
تیرماه ۱۳۶۱
در توطئه مشترک صهیونیستها و فالانژها ربوده شد و از آن تاریخ
تاکنون اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با سرنوشت او و همراهانش مبنی بر
شهادت
و یا
اسارت
در چنگال اسرائیل در داخل و خارج ازکشور منتشر شده است.
براي ديدن هنر عكاسي ايشان مي تونيد به اين ادرس مراجعه
كنيد
براي كسب
اطلاعات بيشتر در خصوص ديپلماتهاي ربوده شده وعكاسشون(كاظم
اخوان) به اين ادرس
مراجعه كنيد
با قرار دادن
اين كد در قالبتون فقط موقعي كه وارد پايگاهتون ميشيد سايت
ما باز ميشه وبه ما مي پيونديد,
اگر كد رو در قالبتون گزاشتي لينكتو برامون ارسال كن
تا ماهم ضمن اينكه ادرستو در پايگاهمون قرار مي ديم يك
دومين مجاني irبرات
ارسال
مي كنيم